Дял на
учениците в професионалните училища: Броят на учениците в професионални училища,
разделен на броя на всички ученици в общината.
Професионалното образование има ключова
роля в образованието по принцип и на пазара на труда. Сред учениците в средното
образование (VIII-XII клас) 50% ежегодно се обучават в професионални училища за
придобиване на II-ра и III-та степен на квалификация. Това са над 135 хиляди
ученика в близо 6 хиляди паралелки в професионални училища. През настоящата
учебна година се забелязва сериозен спад на завършилите в системата – за първи
път те намаляват до под 20 хиляди, докато тези в общообразователните училища
остават над 25 хиляди. За последните четири години както учащите, така и реално
завършилите професионално образование намаляват по-бързо от демографския спад в
общообразователните училища. За същия период общо учителите като брой продължават
да се увеличават, но в общообразователните училища броят им нараства с 13%, а в
професионалните – с под 1%.
Тези данни показват, че все още половината
от учениците в средното образование клас се обучават в професионални училища,
но броят им намалява сравнително по-бързо, завършилите остават по-малко, като нарастването
на броя на учителите изостава.
Данните на местно ниво ясно илюстрират
огромните разлики във възможностите за осигуряване на професионално образование
в отделните общини:
-
В 19
общини изобщо няма никакво училище в средното образование;
-
В 43
общини има само общообразователни училища, но не и професионални;
-
В 138
общини обучаващите се в професионални училища са повече от тези в
общообразователните;
-
В 37
общини има само професионални училища, но не и общообразователни.
Картата показва, че превес на
професионалното обучение има в няколко зони в страната – в Североизточна
България, Тракийската низина и Средногорието и в Северозападния край. Проблемът
е, че докато при първите има сравнително високо съответствие на професионалната
квалификация и структурата на бизнеса и предлаганите работни места, в
Северозападна България то почти отсъства[1]
- голяма част от професионалното образование там е в сферата на хотелиерството
и ресторантьорството, а заетостта в този сектор е много ниска.
Всичко това още веднъж подчертава важността и големия обхват на професионалното образование, но и посочва, че въпросите с качеството и съответствието между предлаганите професионални направления и реалностите на местните пазари на труда все още стоят.
- Източник на данните:
- НСИ, изчисления на ИПИ